DRYNEEDLING +

Met dry needling behandelen we een een reeks van uiteenlopende klachten die hun oorsprong vinden in het niet correct functioneren van spieren. Deze spieren vertonen spierknopen of ‘triggerpoints’ die pijn veroorzaken.

Wat is een spierknoop of triggerpoint? Triggerpoints zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen. Een triggerpoint kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten veroorzaken.

DRYNEEDLING IN DE PRAKTIJK

Wanneer heb ik dryneedling nodig?

Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. Wanneer er een triggerpoint in de spier zit dan blijkt dat de spiervezels in de rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken.

Deze spierknopen sporen we op aan de hand van de klachten van de patiënt en aan de hand van een onderzoek van de spieren. Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur. ”Dry” duidt aan dat er niets geïnjecteerd wordt met de naald, er wordt alleen geprikt in het triggerpoint. De werking van deze techniek is in wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

Wat voel je tijdens een dry needling behandeling?

De steriele naaldjes die voor dry needling gebruikt worden, zijn heel dun. Nadat de therapeut het triggerpoint gelokaliseerd heeft, wordt het naaldje snel door de huid getikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, reageert de spier met een ‘Local Twitch Response’, dit voelt als een elektrisch schokje. De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. Afhankelijk van de spier waarin het punt zich bevindt en het aantal triggerpoints in de spier, kunnen de twitches variëren van sterkte. Ook kunt u de uitstralende pijn voelen die door het triggerpoint veroorzaakt wordt.

Direct na de behandeling kan u een betere mobiliteit en/of pijnverlichting ervaren.

Dry Needling is een volledig veilige therapie. Onze therapeuten hebben tevens al jaren ervaring met deze techniek. Enkele neveneffecten zijn stijfheid en/of gevoeligheid ter hoogte van de spierknoop. Deze verdwijnen gemiddeld na 24 uur en betekenen dat we effectief het triggerpunt behandeld hebben.

Waarvoor kan dry needling hulp bieden?

• Pijn thv de spieren, pezen of gewrichten
  • hoofdpijn tgv spierspanning in de nek of hoofdregio
  • rug- en nekklachten
  • schouderpijn